30- vuotias liitto!

Osteopatian juhlaa

Pari viikkoa sitten juhlittiin 30- vuotiasta Osteopaattiliittoa Hämeenlinnan Aulangolla hienoin menoin. Kolmepäiväiseen viikonloppuun mahtui paljon tärkeitä ja merkityksellisiä hetkiä. Perinteisesti liitto järjestää joka vuosi kevätkoulutuksen jäsenilleen, näin on ollut ammoisista ajoista asti. Tällä kertaa koulutukseen osallistui ennätyksellisesti yli 100 jäsentä ja liki koko joukko oli myös läsnä vuosikokouksessa.

_M9A9333 (1)

Viikonlopun aikana saatiin suomalaisia osteopatian pioneereja hyvin näkyviin. Itse juhlassa sekä viikonlopun aikana osteopatian menneisyyttä, nykyisyyttä että tulevaisuutta kunnioitettiin ja juhlittiin asianmukaisesti. Tuntuu hyvältä, että meillä ammattikuntana alkaa jo olla omaa historiaa ja samanaikaisesti voimme olla tyytyväisiä siitä, mihin olemme päässeet ja mihin haluamme suunnata. Koulutus on Suomessa hyvissä kantimissa. Koko porukkamme tuntui yhtenäiseltä, innostuneelta ja alastaan ylpeältä.

Kouluttamassa meitä oli osteopaatti Steve Paulus Yhdysvalloista. Vakiintuneen kolmipäiväisen koulutuksen lisäksi tällä kertaa järjestettiin keskusteluilta, jossa pohdittiin osteopatian markkinoinnin ja osteopatiasta tiedottamisen kuvioita Englannin osteopaattiliiton (Institute of Osteopathy) toiminnanjohtajan Maurice Chengin johdolla. Juhlallisuuksissa oli paikalla EFFO:n (European Federation and Forum for Osteoathy) uunituore presidetti Marika Jevbratt. Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen tuli varta vasten paikalle tuodakseen oman ja inspiroivan tervehdyksensä jo ennen juhlaa- ja itse juhlaa voisi varmaan hyvällä syyllä kutsua melko legendaariseksi!

_M9A9345 (1)

Koko terveydenhuollon alalla eletään isojen muutoksien aikaa, jonka kanssa käsikynkkää kulkee pieni epävarmuus ja epäselvyys tulevasta. Moni asia tulee lähiaikona ja – vuosina muttumaan. Liiton on tärkeää olla osteopaattien edunvalvoja ja pysyä muutosten tuulessa hereillä. Onkin ensiarvoisen tärkeää, että nyt voimme luoda pohjaa tulevaan ja olla yhdessä – ja yhtenäisenä- mukana kehityksessä. Mikäli meidän yhteistä viikonloppua käyttäisi ilmapuntarina, tuntuvat asiat olevan varsin hyvällä tolalla. Sylintäydeltä onnea 30- vuotiaalle!

_M9A9370 (2)